Een onderwerp dat meerdere keren per dag terug komt tijdens onze spreekuren. Naast huid-professionals zijn wij ook coaches in het aansturen op een gezonde levensstijl om de huidgezondheid te bevorderen. Er wordt steeds meer onderzoek verricht naar wat de relatie van voeding met betrekking tot verschillende huidklachten is. Meer mensen worden zich bewust van het feit dat voeding een belangrijk onderdeel kan zijn om het lichaam en dus ook de huid gezonder te maken.

Maar hoe pak je dit nu aan? We willen graag een tip van de sluier lichten met deze informatie.

Naast goede huidproducten en  verzorging van de huid, kan leefstijl en voeding grote invloed hebben op onze huid. Onze westerse voeding en leefstijl lijkt te zorgen voor stimulatie van allerlei factoren die huidproblemen veroorzaken.

Bij huidklachten zoals acne, rosacea, eczeem en psoriasis staat vast dat een verhoogde talgproductie, verdikte hoornlaag en een ontstekingscomponent aanwezig zijn. In bepaalde voeding zijn zogenoemde triggers aanwezig die voor bovenstaande kenmerken stimulerend werken en dus de huidklachten kunnen verergeren of in stand houden.

Welke zijn  dit?

  • Voeding met een hoge glycemische lading (dit is voeding die het suikergehalte in het bloed sterk doet stijgen)
  • Zuivelproducten (vooral melk)
  • Vlees
  • Vetten en dan vooral omega 6 en 9 en de zogenaamde transvetten die in chips zitten en het befaamde onderste chocolade stukje van de cornetto, dit is namelijk verhard met transvetten om ervoor te zorgen dat het niet smelt!

Deze voedingsstoffen hebben iets gemeen, namelijk het eiwit mTORC1. Dit is een eiwit dat processen in het lichaam aanstuurt. Bij een teveel aan dit eiwit zorgt dit voor huidveroudering en ziekten. We willen het eiwit mTORC1 dus afremmen in het lichaam.

Maar welke voeding moet ik dan wel nemen?

  • Groenten en fruit! Deze werken ontstekingsremmend, bevatten veel vezels en zijn anti-oxidanten die de schadelijke stoffen in het lichaam opruimen.
  • Goede vetten! Omega 3 vetzuren werken ontstekingsremmend en verlagen cholesterol. Dit zit in vette vis zoals zalm en makreel en ook in walnoten bijvoorbeeld.
  • Vezels! Deze verlagen de glycemische lading en voeden goede darmbacteriën.
  • Pre- en probiotica! Verbeteren het microbioom van darmen en de huid.

Niet te vaak eten, biologisch en onbewerkte voeding kiezen is ook belangrijk. En natuurlijk wil je ook weleens ‘zondigen’, maar zorg dat ongeveer 80% van je voeding gezond is, dan kun je de overige 20% zondigen!

Wist je dat?

  1. Bij niet westerse samenlevingen er veel minder acne voorkomt? Dit is niet te verklaren door iets anders dan het dieet en leefstijl
  2. Wij geen voedingsdeskundigen zijn, dus als je hier dieper op in wil gaan je altijd naar een orthomoleculair therapeut of voedingsdeskundige kan gaan.
Delen

Bekijk ook

Mega zomer-actie laserontharing

Mega zomer-actie laserontharing

Herkent u zich in de volgende situaties? Ik heb een geïrriteerde huid na het scheren Wanneer de haartjes weer groeien...

ZO Skin Health Consultdag

ZO Skin Health Consultdag

Heeft u last van een vervelende huidaandoening zoals acne, rosacea of hyperpigmentatie of heeft u last van een...

Chat openen